* Bu bölüm FutureTDM projesinde tavsiye edilen politika çerçevesinin çevirisidir [1].

Engellerin genel özeti

  • Eğitim
    • Potansiyel faydalar konusunda yetersiz farkındalık
    • Veri yönetimi ve yasal/lisans konularında eğitim eksikliği
  • Beceriler
    • Alana özgü ihtiyaçların yetersiz anlaşılması, akademide bilgi aktarımı gereksinimlerinin yetersiz anlaşılması, alan uzmanları ve metin ve veri madenciliği uzmanları arasındaki her iki tarafta beceri boşluğu
    • Yetenekli veri analistlerine erişim eksikliği, karmaşık araçların kullanımı için yüksek giriş engeli, yetenekli kurum içi uzmanların eksikliği
  • Bilgiye (knowledge) erişim
    • Sorgularda kime danışılacağına yönelik bilgi eksikliği
    • Alanlar/sektörler arasında paylaşılmayan en iyi uygulamalar/teknikler
    • Yetenekli uygulayıcılara erişimin maliyeti

Farkındalık ve açıklık ilkeleri

İlke 1: Toplumdaki tüm vatandaşların (büyük) verinin potansiyel etkisi ve değeri hakkında farkındalığa ve temel anlayışa sahip olmasını sağlayın.

  • Eğitim kuruluşları ve hükümetler
    • Verilerin potansiyel değerini daha iyi anlayabilecek toplumları teşvik etmek için, eğitim sisteminin başlarında ve yaşam boyu öğrenmede veri okuryazarlığı, hesaplamalı düşünme, ve veri bilimi hakkında temel fikirler konusunda eğitim ve kurslar hazırlayın. Hatta zorunlu kılın.

İlke 2: Geleneksel olarak daha az veriye dayalı alanlarda olanlar da dahil olmak üzere tüm araştırmacıların ve enstitülerin metin ve veri madenciliğinin potansiyel kullanımları ve faydaları hakkında farkındalığa ve temel anlayışa sahip olmasını sağlayın. 

  • Üniversiteler, araştırma kuruluşları, kütüphane dernekleri, tıp toplulukları, iş dünyası, içerik madenciliği topluluğu üyeleri
    • İçerik madenciliğinin faydalarını savunun.
  • Üniversiteler ve yükseköğretim kurumları
    • Tüm sektörlerin metin ve veri madenciliği uygulamalarından yararlanmasını sağlamak için yalnızca geleneksel olarak veriye dayalı alanlar değil, tüm konularda veri yönetimi ve analizi ile ilgili eğitimi entegre edin. 

İlke 3: Verilerle çalışan herkese eğitime, bilgiye ve metin ve veri madenciliği hakkında danışmak için uzmanlara erişimi olduğundan emin olun. (yasal konular, araçlar, algoritmalar, etik vb.)

  • Kütüphaneler
    • Bilgi merkezleri olarak hizmet verin ve araştırmacılar ve bilim insanları için eğitim sağlayın. Metin ve veri madenciliği konularında lisanslar ve yasal endişelere yönelik olarak tavsiye verin. 
  • Hükümetler
    • Metin ve veri madenciliği uygulayıcılarının kapsamlı rehberlik ve desteğe erişimini kolaylaştırmak için ulusal ve uluslararası düzeyde uzmanlığı birleştirebilen bir kurum tarafından yönetilen, metin ve veri madenciliği ile ilgilenen kişiler için merkezi, kapsamlı ve erişilebilir bilgi kaynakları hazırlayın. 

İlke 4: Araştırma verilerini paylaşmanın araştırmacılara ve diğerlerine getirebileceği faydalar konusunda farkındalığı artırın.

  • Araştırma kütüphaneleri
    • Araştırmacıların veri yönetimi becerilerini geliştirmelerine;
      • Veriyi paylaşmanın yararlarını anlatarak,
      • Araştırma verilerini keşfedilebilir ve yeniden kullanılabilir hale getirmek için en iyi uygulamaları paylaşarak,
      • Değerlerini göstermek için açık bilim ortaklıkları kurarak yardımcı olun.

İlke 5: Kullanıcıların metin ve veri madenciliği araçlarının/hizmetlerinin teknik yetenekleri ve sınırlamaları konusunda gerçekçi beklentileri olduğundan emin olun. 

  • Metin ve veri madenciliği araçları geliştiricileri
    • Müşterileri metin ve veri madenciliği faaliyetlerinin çıktısı olarak ne bekleyebilecekleri ve ne bekleyemeyecekleri konusunda bilgilendirin. Böylece müşteriler veri madenciliğinin nasıl kullanılacağı konusunda bliinçli karar verebilirler. 

Sınır tanımayan metin ve veri madenciliği

İlke 1: Mevcut ve potansiyel metin ve veri madenciliği uygulayıcılarının disiplinker ve sektörler arasında becerileri ve en iyi uygulamaları tartışmasını ve paylaşmasını kolaylaştırın. 

  • Üniversiteler ve araştırma kütüphaneleri
    • Disiplinlerarası bilgi transferini teşvik etmek için farklı disiplinlerden metin ve veri madenciliği araştırmacılarının/uygulayıcılarının becerilerini ve en iyi uygulamalarını tartışabilecekleri ve paylaşabilecekleri iç iletişim kanalları ve platformları kurun. 
  • Profesyonel dernekler
    • Farklı şirketler, disiplinler ve ekonomi sektörlerindeki metin ve veri madenciliği uygulayıcıları arasında disiplinlerarası bilgi transferini teşvik etmek için iletişim kanalları kurun.
  • Üniversiteler
    • Endüstri ve akademi arasında beceri ve ihtiyaçlardaki boşluğu kapatmak ve araştırmaların etkisini artırmak için kamu-özel ortaklıklarını teşvik edin. 
  • Akademi ve endüstrideki metin ve veri madenciliği araştırmacıları ve kullanıcıları
    • En iyi uygulamaların paylaşımını kolaylaştırmak için veri madenciliğine ayrılmış konferanslar ve seminerler aracılığıyla şirketler ve/veya araştırmacılar arasındaki bilgi ve beceri alışverişine katılın. 

İlke 2: Eğitimin uygulayıcıları metin ve veri madenciliği konusundaki araç ve uygulama çeşitliliğine hazırlamasını sağlayın. 

  • Eğitim kurumları
    • Uygulamada çeşitli farklı araçlara uygulanabilecek temel ilke ve becerilere odaklanarak uygulayıcıları farklı bir metin ve veri madenciliği ortamına hazırlayan kurslar sağlayın.
  • Eğitim kurumları, endüstri ve araştırmacılar
    • Metin ve veri madenciliği kurslarının öğrencileri çeşitli bir işgücü piyasasına hazırlaması için diyalog oluşturun. 

Adil erişim

İlke 1: Şirketler ve üniversiteler arasında beceri ve bilgi alışverişini teşvik edin.

  • Üniversiteler
    • Metin ve veri madenciliği teknolojileri, teorileri ve diğer bilgilerle ilgili bilgi aktarımı faaliyetlerini geliştirin. 
  • Şirketler ve üniversiteler
    • Akademi ve endüstrinin arayüzünde çalışan özel öğrenme girişimlerini başlatın, destekleyin ve bu girişimlerle işbirliği yapın. 

İlke 2: Dezavantajlı grupların orantısız bir şekilde metin ve veri madenciliği faaliyetlerinden caydırılmadığından emin olun. 

  • Üniversiteler ve endüstri
    • Veri analitiğinde yeterince temsil edilmeyen azınlıkların görünürlüğünü teşvik edin ve artırın. 

Kaynakça

[1] FutureTDM. (2016). Education, skills and awareness. Erişim adresi: https://www.futuretdm.eu/policy-framework/#1489073522928-b67bb4f3-1a89

Last modified: Sunday, 23 October 2022, 12:47 AM