Akademik itibar (%30)

Hangi üniversiteler akademik mükemmeliyet sergilemektedir? sorusunun cevabını aramak üzere her yıl akademisyenlere yapılan ankete dayanmaktadır. Sonuçlar, önceki yanıtlayanlar, kurumlardan gönderilen iletişim listeleri, QS web sitesine kayıtlı kullanıcılar ve IBIS veritabanından gelmektedir. 

Ankette akademisyenlere isimleri, kurumları, görevleri, akademide kaç yıdır bulundukları ve çalıştıkları disiplin(ler) ile bölgesel aşinalıkları sorulmaktadır. Seçilen disiplinlerdeki kendi kurumları hariç en iyi yerel ve uluslararası kurumları belirtmeleri istenir (en fazla 10 yerel, 30 uluslararası kurum). Ana listede aşina oldukları bölgelerdeki kurumlar yer alır. 

Her yıl yaklaşık 7000 kurum için değerlendirme yapılmaktadır. Kurumların değerlendirmeye alınabilmesi için anket kaydı için başvuru yapması ve iletişim listesi göndermesi gerekir. 

Akademik itibar ölçütüne ilişkin değer belirlenirken önceki 5 yılın anketlkeri kullanılmakta, son üç yıl %100 ile, 4. yıl %50 ile ve 5. yıl %25 ile ağırlıklandırılmaktadır. 

Yerel ve uluslararası sonuçlar 100 üzerinden bir puan elde etmek üzere normalize edilmekte, 5 fakülte alanındaki puanlar eşit ağırlıklarla birleştirilerek nihai puan elde edilmektedir. Yerel sonuçlar %15, uluslararası sonuçlar ise %85 ile ağırlıklandırılır. 

Öğretim üyesi başına atıf sayısı (%20)

Bu ölçüt ile bir kurumda yapılan araştırmaların göreceli yoğunluğunun ve hacminin, kurumun büyüklüğünü göz önünde bulundurarak ölçülmesi hedeflenir.

Bu ölçüt değerinin hesaplanması için iki farklı veri seti toplanmaktadır: 1) beş yıllık dönemdeki makale sayısı, 2) beş yıllık dönemde yayımlanan makalelerin altı yıllık dönemdeki atıf sayıları.

Her farklı alan için belli bir sayıdan fazla kurumun ortaklığında olan yayınlar hariç tutulmaktadır. Bu sayı alanlara göre farklılık gösterir. Alanlara göre kurum sınırı ve bu kapsamda analize dahil edilmeyen yayın sayıları çin bkz. Affiliation Caps per subject in 2024 rankings.

Kapsama alınan ve alınmayan "yayın" türleri için bkz. Paper definitions

Kendine atıf kapsamında kurum/dergi düzeyinde kendine atıf değil, yazar kendine atıfı dikkate alınmaktadır. 

Atıflar 5 temel alana göre normalize edilmektedir. Bu alanlar Sanat ve Beşeri Bilimler, Mühendislik ve Teknoloji, Yaşam Bilimleri ve Tıp, Doğa Bilimleri ile Sosyal Bilimler ve Yönetimdir. Atıflar alanlara göre ağırlıklandırılarak her alalanın nihai ölçüt puanındaki katkısının %20 olması sağlanır. Ayrıca İngilizce dili ve makale yayın türü dışında daha fazla yayın yapılan Sanat ve Beşeri Bişlimler iel Sosyal Bilimler ve Yönetim alanları için ilgili kurumun bulunduğu ülkenin ortalama üretkenlik seviyesine bağlı ağırlıklandırma düzeltmeleri yapılmaktadır. Konuyla ilgili daha fazla ayrıntıya şu dokümadan erişilebilir: Faculty Area Normalization - Technical Explanation

Öğretim üyesi-öğrenci oranı (%10)

Bu ölçütün kurumun öğrenme ortamı ve öğrencilere sunulan akademik personel kaynağı ile ilgili bilgi verdiği düşünülmektedir.

Ölçüt değeri, QS tarafından doğrulandığı belirtilen öğretim üyesi sayısının, yine QS tarafından doğrulandığı belirtilen öğrenci sayısına bölünmesiyle bulunmaktadır.

  • Öğrenci sayısı (Full-Time Equivalent (FTE) Students / Tam Zamanlı Eşdeğer Öğrenci Sayısı): Üniversiteler tarafından sağlanan lisans ve lisasüstü öğrenci sayıları toplamını, eğer bu değer elde edilememişse toplam öğrenci sayısını ifade etmektedir.
  • Öğretim üyesi sayısı (Full-Time Equivalent Faculty / Tam Zamanlı Eşdeğer Öğretim Üyesi Sayısı): Toplam öğretim elemanı sayısıdır. Öğretim ve araştırma kavramlarını biribirinden ayırmak birçok ülke için mümkün olmadığından bu anlamda bir ayrım yapılamamaktadır.
İşveren itibarı (%15)

İstihdam edilebilirlik unsurunu dikkate alması ve üniversitelerin işverenler arasındaki itibarını gösatermesi açısından oldukça önemli bir ölçüt olduğu ifade edilmektedir.

Dünya çapındaki işverenlere farklı kaynaklardan dağıtılan anketlere verilen yanıtlara dayanmaktadır: 1. Önceki katılımcılar, 2. Kurumlardan gönderilen iletişim listeleri, 3. Web sitesinde kayıtlı kullanıcılar 4. anket ortakları (2 ve 3'ün ayrıntısı için bkz. Academic and Employer Survey: Contacts Submission Procedure)

Ankette işverenlere öncelikle isimleri, şirketleri/kuruluşları, kuruluşun niteliği ve büyüklüğü, uzmanlık alanları, bölgesel aşinalıkları sorulmaktadır. Aşina olunan ülke/bölge bilgisi ile seçilebilecek kurum listesi sınırlandırılmış olur. 

İşverenlerden, mezunları yetiştirme konusunda bilgi sahibi oldukları ülke/böge içinen iyi olduğunu düşündükleri en fazla 10 kurumu, bu ülke/bölge dışında ise en fazla 30 uluslararası kurumu aday göstermeleri istenir. 

QS işveren itibarı anketleri için her yıl yaklaşık 7000 kurum için aday gösterimleri değerlendirilmektedir. Anket kaydı ve letişim listesi gönderme sürecini tamamlayan kurumlar için  veri toplanmaktadır. 

Anketler değerlendirilirken belirlenen üç bölgenin (Amerika, APAC ve EMEA) temsiliyetini dengelemek üzere ağırlıklandırmalar yapılır (APAC: Asya, Avustralya ve Yeni Zelanda; EMEA: Avrupa, Orta Doğu ve Afrika).

Ölçüt değerleri, son 5 yılın verisine göre belirlenmekte ve 100 üzerinden bir lçüt değeri hesaplanmaktadır. Ölçüt değeri hesaplanırtken son 3 yıl %100 ile, 4. yıl %50 ile ve 5. yıl ise %25 ile ağırlıklandırılır. Puanlama yerel/bölgesel ve uluslararası işverenler için ayrı ayrı yapılarak, yerel/bölgesel adaylıklar %50 ile uluslararası adaylıklar da yine %50 ile ağırlıklandırılarak son ölçüt puanı bulunur. 

İstihdam sonuçları (%5)

Bu ölçütün, kurumların mezunlarının yüksek düzeyde istihdam edilebilirliğini sağlamadaki yeteneğini yansıtmak amacıyla kullanıldığı belirtilmektedir. Ölçüt değerleri, QS'in Mezun İstihdam Edilebilirliği sıralamasında kullanılan iki ölçütün aşağıdaki formül ile birleştirilmesiyle elde edilmektedir (bkz. QS Graduate Employability Rankings).

İstihdam sonuçları = Mezun etki endeksi * ln(Mezun istihdam endeksi)


  • Mezun istihdam endeksi: Mezun istihdam endeksi için öncelikle mezun istihdam oranı hesaplanır. Mezun istihdam oranı, mezunların diploma aldıkan sonraki 15 ay içinde ücretli (tam zamanlı ya da yarı zamanlı) bir işe başlama oranıdır. Gönüllü ya da ücretsiz çalışanlar, eğitimine devam edenler veya askeri hizmet, engellilik, seyahat ya da bakım ihtiyaçları nedeniyle iş bulamayan mezunlar bu hesaplamaya dahil edilmemekte, bu kategorilerdeki mezunlar, herhangi bir kurumu dezavantajlı duruma düşürmemek adına hesaplamadan çıkarılmakta ve Mezun istihdam oranı şu eşitliğe göre hesaplanmaktadır: İstihdam edilen öğrenci sayısı /
    (İstihdam edilen öğrenci sayısı + İşsiz öğrenci sayısı) * 100
    . Veriler üniversiteler ya da üçüncü taraf sağlayıcılar (örn. HESA) tarafından yapılan anketlere dayanmaktadır. Anket sonuçlarının dikkate alınabilmesi için yanıt oranının en az %20 olması gerekmektedir. Mevcut yılın verileri dikkate alınmakta ve son beş yılın ortalaması ile karşılaştırılmaktadır. %0 veya daha fazla sapma olması durumunda mevcut yılın verisi yerine beş yıllık ortalama dikkate alınmaktadır. Mezun istihdam oranı mevcut değilse, işveren itibarı ve ülke/bölge dikkate alınarak bir oran tahmini yapılmaktadır. Anketler mezuniyetten sonraki 15 aylık süre içinde yapılmışsa, bu süreçteki istihdam olasılığının düşüklüğü göz önünde bulundurularak ayarlama yapılmaktadır. Mezun istihdam endeksini hesaplamak için her kurum için belirlenen oran ile bulunduğu bölge ortalaması ve dünya ortalaması arasındaki farklar hesaplanır. Elde edilen iki fark değeri normalize edilerek %70 yerel bileşen ve %30 küresel bileşen olacak şekilde ağırlıklandırılarak birleştirilir. Aykırı değerleri dengelemek ve Mezun etki endeksi ile karşılaştırıldığında Mezun istihdam endeksi bileşeninin nihai puanı aşırı derecede etkilememesini sağlamak için log-dönüşüm uygulanmaktadır.
  • Mezun etki endeksi: Bir kurumun toplumda anlamlı bir etki yaratan mezunlar yetiştirme konusundaki başarısını ölçmeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla, iş dünyası, siyaset, yükseköğretim ve hayır kurumları gibi alanlarda etki yaratan 82.000'den fazla mezunun profilleri derlenip, analiz edilmekte ve bu mezunların eğitim aldıkları kurumlar belirlenmektedir. Etkili mezunların belirlenmesinde 10 yıllık bir dönemde 600'den fazla liste derlenmekte ve bu listeler şunları kapsamaktadır:
    • Uluslararası ödül kazanan mezunlar: Nobel Vakfı, UNESCO ve MAN Booker gibi kuruluşlardan ödül kazanan
    • Önemli şirketlerin yönetim kurullarında yer alan veya önemli iş dünyası yayınlarının listelerinde önerilen mezunlar: 38 küresel borsadaki şirket listeleri ve Forbes ve Time'ın yüksek profilli ve etkili iş dünyası listelerinde yer alan
    • Küresel çapta önemli STK'larda liderlik rolleri üstlenen mezunlar: Bill&Melinda Gates Vakfı, WHO ve NASA gibi kuruluşlarda liderlik pozisyonlarında bulunan
    •  Ulusal hükümetlerde icra kabinesi pozisyonlarına sahip mezunlar: Üst düzey bakanlık pozisyonlarını elinde bulundurmuş veya bulunduran
Mezun etki endeksi, yukarıda belirtilen listelerdeki mezun sayısına göre hesaplanmakta, bir kurumun puanı hesaplanırken hem yerel hem de küresel düzeyde sahip olduğu etkili mezunların payı dikkate alınmaktadır. Küresel say kurumdan elde edilen sayının küresel sayıya bölünmeisyle; yerel pay ise kurum için elde edilen sayısının ilgili ülke/bvölge için elde edilen sayıya bölünmesiyle bulunup; küresel paya 7, yerel paya 3 ağırlığı verilmektedir.  Ayrıca, elde edilen değerler kurum büyüklüklerine göre dengelenmekte, 0-100 arası bir değer elde edilmektedir. 

Uluslararası öğrenci oranı (%5)

Uluslararası öğrenci sayısının toplam öğrenci sayısına oranlanmasıyla bulunur. Bir kurumun uluslararası öğrenci çekme potansiyelinin kültürel etkileşim, ağ kurma ve daha çeşitli bir öğrenme deneyimi ve mezun çeşitliliği açısından fayda sağlayacağı, ayrıca kurumla ilgili itibar ve eğitim için tercih etme anlamında olumlu bir imaj yarattığı düşünülmektedir.

Hesaplama yapılırken lisans ve lisansüstü öğrenci sayıları dikkate alınmakta, uluslararası öğrenci tanımına uygunluk için en az üç ay boyunca aynı kurumda eğitim görme şartı aranmaktadır.

Uluslararası olma durumu "vatandaşlık" ile belirlenmekte, AB ülkeleri için, diğer AB ülkelerinin vatandaşları da uluslararası olarak sayılmaktadır. Hong Kong Özel İdari Bölgesinde (SAR: Special Administrative Region) "uluslararası" teriminin tanımına Çin ana karasından gelenler de dahil olmaktadır. Çifte vatandaşlık durumunda, belirleyici kriter doğum yoluyla elde edilen vatandaşlık ya da ilk alınan pasaporttur. Denizaşırı değişim öğrencileri (Offshore exchange students*) ve uzaktan eğitim alan öğrenciler "uluslararası öğrenci" kapsamında değerlendirilmemektedir.

*Offshore exchange students: bir üniversitenin başka bir ülkedeki kampüsünde veya ortak bir program aracılığıyla farklı bir ülkede geçici olarak eğitim alan öğrenciler
 
Uluslararası öğretim üyesi oranı (%5)

Uluslararası öğretim üyesi sayısının toplam öğretim üyesi sayısına bölünmesiyle hesaplanır. Uluslararası akademisyen çekmenin, araştırma ve eğitimde çeşitlilik ile işbirlikleri açısından fayda sağladığı belirtilmekte, bir kurumun uluslararası personel çekmesinin kurumla ilgili olumlu itibar yaratacağı ve çalışmak için iyi bir olduğuna işaret ettiği düşünülmektedir. Uluslararası akademisyenlerin getirdiği bağlantıların daha geniş uluslararası araştırma ağları yaratacağına inanılmakta, bu ölçütten alınacak yüksek puanlar açık ve işbirlikçi bir ortamın işaretçisi kabul edilmektedir.

Uluslararası akademik personel, bir üniversitede akademik eğitim, araştırma veya her ikisine birden en az üç ay boyunca katkı sağlayan kişiler olarak tanımlanmaktadır.

Uluslararası olma durumu "vatandaşlık" ile belirlenmekte, AB ülkeleri için, diğer AB ülkelerinin vatandaşları da uluslararası olarak sayılmaktadır. Hong Kong Özel İdari Bölgesinde (SAR: Special Administrative Region) "uluslararası" teriminin tanımına Çin ana karasından gelenler de dahil olmaktadır. Çifte vatandaşlık durumunda, belirleyici kriter doğum yoluyla elde edilen vatandaşlık ya da ilk alınan pasaporttur. Geldiği üniversitede daimi kadro sahibi olup, geçici/kısa süreliğine ziyaretçi uluslararası öğretim üyesi olarak gelen kişiler geldikleri üniversitenin uluslararası öğretim üyesi sayısına dahil edilmezler.

Uluslararası araştırma ağı (%5)


Bu ölçüt ile bir kurumun farklı konumlardaki kurumlarla araştırma ortaklıkları kurma ve bun işbirliklerini sürdürme konusundaki başarısını ölçmek hedeflenmektedir. Ölçüt bağlamında kurumun araştırma ağının çeşitliliği/zenginliği, ülke sayısına ve işbirliklerinin devamlılığına bakılarak değerlendirilmektedir.

Sürdürülebilirlik açısından beş yıllık dönemde üç ve daha fazla ortak makale yayımlanmış işbirlikleri dikkate alınmaktadır. Hesaplama için uluslararası işbirliği yapan ülkelerin sayısı, işbirliği yapılan kurumların sayısına oranlanmakta; bu oran her fakülte ile 0-100 arasında ölçeklendirilmektedir. 0-100 arasında ölçeklendirilmiş değerlerin aritmetk ortalaması alınarak, Z-score normalizayonu uygulanmakta ve yenidek ölçeklenmdirme yapılmaktadır.

Sürdürülebilirlik (%5)

Bu ölçüt değerinin hesaplanmasında, kampüsteki çevresel projelerden, çeşitlilik girişimlerine, kurumsal yönetişime ve akademik araştırmaların Birleşmiş Milletler'in 17 sürdürülebilir kalkınma hedefi (SKH) üzerindeki etkisine kadar birçok unsur yer almaktadır. Ayrıca, üniversitelerin eğitim ve araştırma merkezleri olmanın yanı sıra büyük işverenler olarak toplumsal ve çevresel etkileri de değerlendirilmektedir.

Ağırlıklandırma ana başlıklara göre aşağıdaki gibi yapılmaktadır. Alt başlıklar ve ağırlıklandırma için bkz. QS Sustainability Rankings

  • Sosyal Etki: %45
  • Çevresel Etki: %45
  • Yönetişim: %10

Değerlendirmeye dahil edilmek için aşağıdaki şartlar aranmaktadır: 

  1. Çevresel Etki kategorisinde sıfır olmayan bir puan
  2. Sosyal Etki kategorisindeki 4 SDG araştırma metriğinden en az 2'sinde sıfır olmayan bir puan

QS, farklı veri alanları için farklı kanıt türleri istenmektedir. Bazıları bir URL, bazıları bir dosya yükleme, bazıları için ise bir destekleyici açıklama gerekebilmektedir.

Kaynaklar

  1. QS World University Rankings https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/4405955370898-QS-World-University-Rankings
  2. Academic Reputation (Indicator) https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/4405952675346-Academic-Reputation-Indicator
  3. Academic and Employer Survey: Contacts Submission Procedure https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/360021859279-Academic-and-Employer-Survey-Contacts-Submission-Procedure
  4. Citations per Faculty https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/360019107580-Citations-per-Faculty
  5. Processing of citations and papers https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/4411823040018-Processing-of-citations-and-papers
  6. Affiliation Caps per subject in 2024 rankings https://support.qs.com/hc/en-gb/article_attachments/9823114732700
  7. Paper Definitions https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/360019156319-Paper-Definitions
  8. Faculty Area Normalization https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/360021456540-Faculty-Area-Normalization
  9. Faculty Area Normalization – Technical Explanation https://support.qs.com/hc/en-gb/article_attachments/4404787955474
  10. Faculty-Student Ratio https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/360019108240-Faculty-Student-Ratio
  11. Employer Reputation (Indicator) https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/4407794203410-Employer-Reputation-Indicator
  12. Employment Outcomes https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/4744563188508-Employment-Outcomes
  13. Graduate Employment Index https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/4405249339666-Graduate-Employment-Index
  14. Alumni Impact https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/4404065823506-Alumni-Impact
  15. International Student Ratio (Indicator) https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/4403961727506-International-Student-Ratio-Indicator
  16. International Faculty Ratio (Indicator) https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/4403961809554-International-Faculty-Ratio-Indicator
  17. International Research Network (Indicator) https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/360021865579-International-Research-Network-Indicator
  18. Sustainability (Indicator) https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/8322582098460-Sustainability-Indicator
  19. QS Sustainability Rankings https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/8551503200668-QS-Sustainability-Rankings

En son değiştirme: Çarşamba, 2 Ekim 2024, 8:56 AM