Akademik itibar (%30)

Hangi üniversiteler akademik mükemmeliyet sergilemektedir? sorusunun cevabını aramak üzere her yıl akademisyenlere yapılan ankete dayanmaktadır. Sonuçlar, önceki yanıtlayanlar, kurumlardan gönderilen iletişim listeleri, QS web sitesine kayıtlı kullanıcılar ve IBIS veritabanından gelmektedir. 

Ankette akademisyenlere isimleri, kurumları, görevleri, akademide kaç yıdır bulundukları ve çalıştıkları disiplin(ler) ile bölgesel aşinalıkları sorulmaktadır. Seçilen disiplinlerdeki kendi kurumları hariç en iyi yerel ve uluslararası kurumları belirtmeleri istenir (en fazla 10 yerel, 30 uluslararası kurum). Ana listede aşina oldukları bölgelerdeki kurumlar yer alır. 

Her yıl yaklaşık 7000 kurum için değerlendirme yapılmaktadır. Kurumların değerlendirmeye alınabilmesi için anket kaydı için başvuru yapması ve iletişim listesi göndermesi gerekir. 

Akademik itibar ölçütüne ilişkin değer belirlenirken önceki 5 yılın anketlkeri kullanılmakta, son üç yıl %100 ile, 4. yıl %50 ile ve 5. yıl %25 ile ağırlıklandırılmaktadır. 

Yerel ve uluslararası sonuçlar 100 üzerinden bir puan elde etmek üzere normalize edilmekte, 5 fakülte alanındaki puanlar eşit ağırlıklarla birleştirilerek nihai puan elde edilmektedir. Yerel sonuçlar %15, uluslararası sonuçlar ise %85 ile ağırlıklandırılır. 

Öğretim üyesi başına atıf sayısı (%20)

Bu ölçüt ile bir kurumda yapılan araştırmaların göreceli yoğunluğunun ve hacminin, kurumun büyüklüğünü göz önünde bulundurarak ölçülmesi hedeflenir.

Bu ölçüt değerinin hesaplanması için iki farklı veri seti toplanmaktadır: 1) beş yıllık dönemdeki makale sayısı, 2) beş yıllık dönemde yaymlanan makalelerin altı yıllık dönemdeki atıf sayıları.

Her farklı alan için belli bir sayıdan fazla kurumun ortaklığında olan yayınlar hariç tutulmaktadır. Bu sayı alanlara göre farklılık gösterir. Alanlara göre kurum sınırı ve bu kapsamda analize dahil edilmeyen yayın sayıları çin bkz. Affiliation Caps per subject in 2024 rankings.

Kapsama alınan ve alınmayan "yayın" türleri için bkz. Paper definitions

Kendine atıf kapsamında kurum/dergi düzeyinde kendine atıf değil, yazar kendine atıfı dikkate alınmaktadır. 

Atıflar 5 temel alana göre normalize edilmektedir. Bu alanlar Sanat ve Beşeri Bilimler, Mühendislik ve Teknoloji, Yaşam Bilimleri ve Tıp, Doğa Bilimleri ile Sosyal Bilimler ve Yönetimdir. Atıflar alanlara göre ağırlıklandırılarak her alalanın nihai ölçüt puanındaki katkısının %20 olması sağlanır. Ayrıca İngilizce dili ve makale yayın türü dışında daha fazla yayın yapılan Sanat ve Beşeri Bişlimler iel Sosyal Bilimler ve Yönetim alanları için ilgili kurumun bulunduğu ülkenin ortalama üretkenlik seviyesine bağlı ağırlıklandırma düzeltmeleri yapılmaktadır. Konuyla ilgili daha fazla ayrıntıya şu dokümadan erişilebilir: Faculty Area Normalization - Technical Explanation

Öğretim üyesi-öğrenci oranı (%10)

Bu ölçütün kurumun öğrenme ortamı ve öğrencilere sunulan akademik personel kaynağı ile ilgili bilgi verdiği düşünülmektedir.

Ölçüt değeri, QS tarafından doğrulandığı belirtilen öğretim üyesi sayısının, yine QS tarafından doğrulandığı belirtilen öğrenci sayısına bölünmesiyle bulunmaktadır.

  • Öğrenci sayısı (Full-Time Equivalent (FTE) Students / Tam Zamanlı Eşdeğer Öğrenci Sayısı): Üniversiteler tarafından sağlanan lisans ve lisasüstü öğrenci sayıları toplamını, eğer bu değer elde edilememişse toplam öğrenci sayısını ifade etmektedir.
  • Öğretim üyesi sayısı (Full-Time Equivalent Faculty / Tam Zamanlı Eşdeğer Öğretim Üyesi Sayısı): Toplam öğretim elemanı sayısıdır. Öğretim ve araştırma kavramlarını biribirinden ayırmak birçok ülke için mümkün olmadığından bu anlamda bir ayrım yapılamamaktadır.
İşveren itibarı (%15)

İstihdam edilebilirlik unsurunu dikkate alması ve üniversitelerin işverenler arasındaki itibarını gösatermesi açısından oldukça önemli bir ölçüt olduğu ifade edilmektedir.

Dünya çapındaki işverenlere farklı kaynaklardan dağıtılan anketlere verilen yanıtlara dayanmaktadır: 1. Önceki katılımcılar, 2. Kurumlardan gönderilen iletişim listeleri, 3. Web sitesinde kayıtlı kullanıcılar 4. anket ortakları (2 ve 3'ün ayrıntısı için bkz. Academic and Employer Survey: Contacts Submission Procedure)

Ankette işverenlere öncelikle isimleri, şirketleri/kuruluşları, kuruluşun niteliği ve büyüklüğü, uzmanlık alanları, bölgesel aşinalıkları sorulmaktadır. Aşina olunan ülke/bölge bilgisi ile seçilebilecek kurum listesi sınırlandırılmış olur. 

İşverenlerden, mezunları yetiştirme konusunda bilgi sahibi oldukları ülke/böge içinen iyi olduğunu düşündükleri en fazla 10 kurumu, bu ülke/bölge dışında ise en fazla 30 uluslararası kurumu aday göstermeleri istenir. 

QS işveren itibarı anketleri için her yıl yaklaşık 7000 kurum için aday gösterimleri değerlendirilmektedir. Anket kaydı ve letişim listesi gönderme sürecini tamamlayan kurumlar için  veri toplanmaktadır. 

Anketler değerlendirilirken belirlenen üç bölgenin (Amerika, APAC ve EMEA) temsiliyetini dengelemek üzere ağırlıklandırmalar yapılır (APAC: Asya, Avustralya ve Yeni Zelanda; EMEA: Avrupa, Orta Doğu ve Afrika).

Ölçüt değerleri, son 5 yılın verisine göre belirlenmekte ve 100 üzerinden bir lçüt değeri hesaplanmaktadır. Ölçüt değeri hesaplanırtken son 3 yıl %100 ile, 4. yıl %50 ile ve 5. yıl ise %25 ile ağırlıklandırılır. Puanlama yerel/bölgesel ve uluslararası işverenler için ayrı ayrı yapılarak, yerel/bölgesel adaylıklar %50 ile uluslararası adaylıklar da yine %50 ile ağırlıklandırılarak son ölçüt puanı bulunur. 

İstihdam sonuçları (%5)


Uluslararası öğrenci oranı (%5)

Uluslararası araştırma ağı (%5)

Uluslararası öğretim üyesi oranı (%5)

Sürdürülebilirlik (%5)

Kaynaklar

  1. QS World University Rankings https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/4405955370898-QS-World-University-Rankings
  2. Academic Reputation (Indicator) https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/4405952675346-Academic-Reputation-Indicator
  3. Academic and Employer Survey: Contacts Submission Procedure https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/360021859279-Academic-and-Employer-Survey-Contacts-Submission-Procedure
  4. Citations per Faculty https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/360019107580-Citations-per-Faculty
  5. Processing of citations and papers https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/4411823040018-Processing-of-citations-and-papers
  6. Affiliation Caps per subject in 2024 rankings https://support.qs.com/hc/en-gb/article_attachments/9823114732700
  7. Paper Definitions https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/360019156319-Paper-Definitions
  8. Faculty Area Normalization https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/360021456540-Faculty-Area-Normalization
  9. Faculty Area Normalization – Technical Explanation https://support.qs.com/hc/en-gb/article_attachments/4404787955474
  10. Faculty-Student Ratio https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/360019108240-Faculty-Student-Ratio
  11. Employer Reputation (Indicator) https://support.qs.com/hc/en-gb/articles/4407794203410-Employer-Reputation-Indicator

En son değiştirme: Perşembe, 19 Eylül 2024, 2:47 PM