Üniversite performansının üniversite sıralamalarında yer almayan boyutları da olduğu gözden kaçırılmamalıdır.

Üniversite sıralamaları, üniversite performansının belirli boyutlarına, genellikle ölçülmesi nispeten kolay olan boyutlara odaklanır. Örneğin Leiden Sıralaması, üniversitelerin bilimsel performansının belirli yönlerine odaklanan oldukça dar bir kapsama sahiptir. Diğer bazı üniversite sıralamalarının kapsamı daha geniştir; U-Multirank muhtemelen en kapsamlı sıralama sistemidir. Ancak üniversite performansının ilgili tüm boyutlarını tam olarak kapsayan bir üniversite sıralaması mevcut değildir. Eğitim performansı ve toplumsal etki, genellikle üniversite sıralamalarında pek iyi ele alınmayan boyutlara örnektir. Bilimsel performans boyutunda, bilimsel etki ve işbirliği oldukça iyi bir şekilde yansıtılırken bilimsel verimliliğin tam anlamıyla ele alınması çok daha zordur. Üniversite sıralamalarının tam olarak kapsamadığı üniversite performansının boyutları göz ardı edilmemelidir. Üniversite sıralamalarını kullananlar, en kapsamlı sıralamaların bile üniversite performansına ilişkin yalnızca kısmi bir bakış açısı sunduğunun farkında olmalıdır. Üniversite sıralaması yapanların sundukları bilgilerden ziyade, üniversite sıralamalarını kullananların bilgi ihtiyaçları ön planda olmalıdır.

Üniversite düzeyinde ilgili bulunan performans ölçütlerinin, araştırma grubu ya da bölüm düzeyinde otomatik olarak aynı ilgililiğe sahip olduğu varsayılmamalıdır.

Bir bütün olarak üniversiteler düzeyinde geçerli olan performans kriterleri, bir üniversite içindeki bölümler veya araştırma grupları düzeyinde mutlaka ilgili olmayabilir. Örneğin, bir üniversite tarafından yayınlanan makalelerin uluslararası bilimsel literatürde ne sıklıkta atıf aldığını bilmek yararlı olabilir, ancak üniversitenin beşeri bilimler alanındaki bir araştırma grubu gibi belirli bir araştırma grubu için bu çok yararlı bir performans ölçütü olmayabilir. Benzer şekilde, bir üniversitenin kaç yayınının sanayi ortaklığında yazıldığı bilinmek istenebilir. Ancak ticari uygulama potansiyeli az olan alanlarda faaliyet gösteren araştırma grupları için bu en uygun performans ölçütü olmayabilir. Bir üniversitenin performans ölçütlerini mekanik olarak üniversite alt birimlerine aktarması cazip gelebilir, ancak buna karşı koymak gerekir. Çoğu zaman olduğu gibi, bir üniversite içindeki kaynakların dağıtımı kısmen temel performans göstergelerine bağlı olduğunda bu özellikle önemlidir.

Üniversite sıralamaları ihtiyatlı bir şekilde ele alınmalı, ancak tamamen yararsız olarak göz ardı edilmemelidir.

Sorumlu bir şekilde kullanıldığında, üniversite sıralamaları üniversitelere, araştırmacılara, öğrencilere, araştırma fon sağlayıcılarına, hükümetlere ve diğer paydaşlara ilgili bilgi sağlayabilir. Üniversitelerin performansı hakkında uluslararası karşılaştırmalı bir perspektif sunabilirler. Bir üniversitenin yönetimi, üniversite sıralamalarından elde edilen bilgileri karar verme sürecini desteklemek ve üniversitenin güçlü yönlerini görünür kılmak için kullanabilir. Ancak bunu yaparken üniversite sıralamalarının sınırlamaları ve kullanımlarındaki sakıncalar sürekli vurgulanmalıdır.

En son değiştirme: Pazartesi, 10 Şubat 2025, 11:04 AM