Önemli Olanı Ölçmek
1. İyi davranışı teşvik etme. Önemli olanı ölçerek, olumlu sistemik etkileri teşvik ederek ve karar vermede sıralamalara aşırı güvenme gibi olumsuz etkileri proaktif olarak sınırlandırmaya çalışarak üniversitelerin toplumdaki rolünü arttırmak için çaba göstermelidir.
- Sıralayıcı, sıralamaların karar verme amacıyla kullanımındaki sınırlılıklar hakkında web sitesinde açık uyarılara yer veriyor mu?
- Sıralayıcı, sıralamaların sınırlılıkları ile ilgili herhangi bir tanıtım kampanyası yürütüyor mu?
- Sıralama bir üniversitenin eşitlik, çeşitlilik, sürdürülebilirlik, açık erişim veya diğer toplum odaklı gündemlere yaklaşımını ölçüyor mu?
2. Misyona uygun ölçme. Farklı üniversitelerin farklı özelliklere -misyon, yaş, büyüklük, zenginlik, konu çeşitliliği, coğrafya vb.- sahip olduğunu kabul eder ve üniversitelerin adil bir şekilde gruplandırılıp karşılaştırılabilmesi için bu farklılıkları görünür kılar.
- Sıralayıcı, "en iyi" üniversiteleri değerlendirdiğini iddia eden tek bir genel sıralama sunmaktan kaçınıyor mu?
- Sıralama kurumların aynı misyonu paylaşan diğer kurumlarla karşılaştırılmasına olanak sağlıyor mu?
- Sıralama, kurumların aynı konu alanındaki diğer kurumlarla karşılaştırılmasına olanak sağlıyor mu?
- Sıralayıcı, sıraladığı her bir kurum hakkında bağlamsal, niteliksel ve niceliksel bilgi sunuyor mu?
3. Teker teker ölçme. Ölçütleri birleştirerek bileşik bir metrik oluşturmaz, böylece gerçekte ölçüleni maskelemez.
- Sıralayıcı, bileşik bir metrik oluşturmak için ölçütleri birleştirmekten kaçınıyor mu?
4. Farklı hedef kitlelere göre uyarlama. Sıralama, farklı hedef kitlelerle ilgili olabilecek verilere farklı bakış açıları sunar. Örneğin, öğrencilere öğretim unsurlarına odaklanma fırsatı sunma gibi.
- Sıralayıcı, kullanıcıların ölçütleri kendi tercihlerine göre ağırlıklandırmasına imkân veriyor mu
- Sıralama farklı hedef kitleler için aynı verilere farklı 'pencerelerden' bakma imkânı sunuyor mu?
5. Haksız avantaj sağlamama. Yaklaşımın kuruluşlar arasında büyüklük, disiplin farklılığı, dil, zenginlik, yaş ve coğrafyaya göre ayrımcılık yapmamasını sağlamak için her türlü çabayı gösterir. Örneğin, küresel temsili olmayan bibliyografik veri tabanlarının kullanılmaması gibi.
- Sıralamada yalnızca, eşit küresel temsil sunan veri kaynakları mı kullanılıyor?
- Sıralamada yalnızca, her büyüklükteki kuruma başarılı olması için eşit fırsat sunan ölçütler mi kullanılıyor?
- Sıralamada yalnızca, tüm disiplinlerden kurumlara başarılı olmak için eşit fırsat sunan ölçütler mi kullanılıyor?
- Sıralamada yalnızca, İngilizce'nin ana dil olmadığı kurumlara eşit başarı fırsatı sunan ölçütler mi kullanıyor?
- Sıralamada yalnızca, herhangi bir GSMH seviyesine sahip ülkelerden olan kurumlara eşit başarı fırsatı sunan ölçütler mi kullanıyor?